landscape

Erfrechtverklaring en/of attest van erfopvolging

Een erfrechtverklaring is een opsomming van mogelijke erfgenamen. De gemeente mag deze verklaring opstellen voor bedragen kleiner dan 744 euro. U brengt hiervoor uw identiteitskaart mee en een bewijs van de verwantschap met de overledene (trouwboekje van de overledene /van de ouders als de overledene ongehuwd is/ en rouwbrief )

Voor hogere bedragen is het vredegerecht of de notaris bevoegd om een akte van bekendheid op te maken. Hiervoor dient u voor te leggen :

  • trouwboekje van de overledene /van de ouders als de overledene ongehuwd is/ en een rouwbrief
  • identiteit en adressen van alle erfgenamen (als gekend)
  • huwelijkscontract
  • akten ivm schenkingen en giften
  • overlijdensattest

De aanvrager moet bovendien vergezeld zijn van 2 getuigen; op basis van hun verklaring kan de akte worden opgemaakt.

Attest van erfopvolging maakt deblokkeren van bankrekeningen na overlijden eenvoudiger.

Vanaf 01.02.2007 bestaat de mogelijkheid om bij het registratiekantoor kosteloos een attest van erfopvolging te bekomen. De FOD Financiën blijft nog steeds (nà 01.01.2015) bevoegd voor de aflevering van de attesten van erfopvolging. (Contactcenter van de FOD Financiën : tel. 0257/25757)

U vult een aanvraagformulier in en ondertekent het. Bij het aanvraagformulier moet u ook enkele documenten toevoegen zoals een uittreksel uit de overlijdensakte en het trouwboekje (of – boekjes) van de overledene. Als de overledene geen kinderen had, moeten ook de trouwboekjes van de ouders van de overledene en van de (half)broers en (half)zussen worden voorgelegd.

Het aanvraagformulier kunt u verkrijgen bij het plaatselijk registratiekantoor, meer informatie op het gratis nummer van de Vlaamse Overheid:1700,http://www.belastingen.vlaanderen.be, rubriek Contact,http://financien.belgium.be/nl/kantoren,www.belgium.be.

Vanaf 01 januari 2015 heeft de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL) de dienst van de successierechten en bepaalde registratierechten overgenomen van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën (Algemene administratie van de Patrimoniumdocumentatie). Waar moet ik een aangifte van nalatenschap indienen ? Aangiften van nalatenschap moet u vanaf 01 januari 2015 bij VLABEL indienen.Deze aangiften stuurt u naar : Vlaamse Belastindienst - Erfbelasting, Vaartstraat 16, 9300 Aalst.

 

Burgerzaken

Contactinfo

Bergstraat 24
8950 Heuvelland (Kemmel)
burgerzaken@heuvelland.be
057/450.450

Openingsuren

Maandag tot en met vrijdag van 9.00 u tot 12.00 u

Dinsdag ook van 15.00 u tot 19.00 u

Deel deze pagina