Budgetmeter electriciteit en gas
Sommige mensen die het moeilijk hebben om tijdig hun elektriciteit- en/of
gasrekeningen te betalen, kunnen gedropt worden bij hun energieleverancier. De
energieleverancier verbreekt het contract met als gevolg dat men een nieuwe
energieleverancier dient te zoeken. Men kan problemen ondervinden bij de
zoektocht naar een nieuwe energieleverancier daar zij vaak een waarborg eisen
of geen contract wensen aan te gaan (vaak een gevolg van een vroegere
schuld). De overheid heeft daarom distributienetbeheerders aangeduid om aan deze
klanten energie te leveren. Voor Heuvelland is dat Eandis
(www.eandis.be). Wanneer u klant wordt bij
Eandis, ontvangt u aanvankelijk maandelijkse facturen. Wanneer u uw maandelijkse
factuur éénmalig laattijdig betaalt (één aanmaning), gaat Eandis over tot het
toekennen van een budgetmeter voor u.
Eandis, de sociale leverancier, komt dan bij u thuis een budgetmeter plaatsen
zodat de minimumlevering van energie (elektriciteit en aardgas) is gegarandeerd.
Aan de hand van een voorafbetalingssysteem brengen zij een bedrag in de
budgetmeter dat u, naargelang uw verbruik, kan opgebruiken. U krijgt een
budgetmeterkaart die u in het OCMW of klantenkantoren van Eandis kan laten
opladen via een oplaadterminal.
Er zijn aparte budgetmeters voor elektriciteit en aardgas.
Opgelet!
U kan de kaart op twee manieren opladen. U kan ofwel rechtstreeks betalen
via Bancontact bij het oplaadpunt. Ofwel brengt u een geldig betaalbewijs mee
naar het OCMW (rekeninguittreksel of bewijs van betaling via de Post). Het
betaalbewijs is essentieel want zonder geldig bewijs kan de kaart niet worden
opgeladen! Daarna wordt het overeenkomstige tegoed op de budgetkaart geplaatst.
Terug thuis wordt de kaart in de budgetmeter opgeladen met het bedrag dat op de
kaart werd gezet. U kan nu elektriciteit en aardgas verbruiken ter waarde van
het bedrag dat werd opgeladen.
Goed om te weten!
-
Zelfs wanneer er vroeger een gewone dagteller stond, wordt iedere geplaatste budgetmeter geprogrammeerd voor tweevoudig uurtarief! Het tarief voor elektriciteit- en gasverbruik tussen 21 uur 's avonds en 6 uur 's morgens bedraagt dan ongeveer de helft van het dagtarief (Heuvelland).
-
Een geplaatste budgetmeter wordt niet weggenomen. Wanneer u als klant overstapt naar een commerciële leverancier of bij verhuizing wordt de budgetmeter geprogrammeerd als een gewone tweevoudig uurtarief meter.
-
Als u niet oplaadt, bouwt u een negatief saldo op. De meter levert dan elektriciteit met een begrenzing van 10 ampère. Wanneer u de kaart opnieuw oplaadt, schakelt de meter automatisch terug naar het volle vermogen. Als u niet meer komt opladen, groeit de schuld aan. Uw dossier wordt dan naar de Lokale adviescommissie gestuurd voor verdere behandeling.
Openingsuren opladingen Heuvelland
Maandag |
08u30 - 11u30 |
Op afspraak |
Dinsdag |
08u30 - 11u30 |
15u00-19u00 (van 15u00 tot 17u00 met mogelijkheid tot assistentie) |
Woensdag |
08u30 - 11u30 |
Op afspraak |
Donderdag |
08u30 - 11u30 |
Op afspraak |
Vrijdag |
08u30 - 11u30 |
Op afspraak |
Openingsuren opladingen klantenkantoor Ieper
Stationstraat 39
8900 Ieper
Maandag |
08u30 - 12u00 |
12u30 - 16u00 |
Dinsdag |
Gesloten |
14u00 - 18u00 |
Woensdag |
08u30 - 12u00 |
Gesloten |
Donderdag |
08u30 - 12u00 |
12u30 - 16u00 |
Vrijdag |
08u30 - 12u00 |
12u30 - 16u00 |
U kan in dit kantoor betalen met bancontact.
Meer info: www.eandis.be en ga naar sociale dienstverlening
Sociale dienst OCMW
Contactinfo
Sint-Medardusplein 1
8950 Heuvelland (Wijtschate)
sociaalhuis@heuvelland.be
057/450.480
Openingsuren
Iedere werkdag van 8.30 u tot 11.30 u
Dinsdagnamiddag van 14.00 u tot 17.00 u